Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(19)
Forma i typ
Książki
(18)
Publikacje popularnonaukowe
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(40)
tylko na miejscu
(6)
wypożyczone
(2)
Placówka
6-go Sierpnia 23 (W34)
(5)
ZWM 5 (W45)
(3)
Koński Jar 10 (W109)
(2)
Nugat 4 (W112)
(3)
Braci Wagów 1 (W127)
(6)
Barwna 8 - Muzeum (W127)
(3)
Wasilkowskiego 7 (W128)
(4)
Kłobucka 14 (W135)
(2)
K.E.N. 21 (W139)
(3)
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa)
(6)
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa do wypożyczania)
(4)
Fanfarowa 19 (BD11)
(1)
Kłobucka 14 (BD37)
(6)
Autor
Fudala, Tomasz (1980- )
(3)
Springer, Filip (1982- )
(3)
Szotkowska-Beylin, Olga Katarzyna
(3)
Baraniewski, Waldemar (1953- )
(2)
Kędziorek, Aleksandra
(2)
Sienkiewicz, Karol (1980- )
(2)
Turowski, Andrzej (1941- )
(2)
Andino Velez, Marcel (1974- )
(1)
Beylin, Marek (1957- )
(1)
Bireta, Łukasz
(1)
Brzostek, Błażej (1977- )
(1)
Grospierre, Nicolas (1975- )
(1)
Jakubowska, Agata
(1)
Jurgenson, Nathan
(1)
Krasucki, Michał
(1)
Lisowski, Cezary
(1)
MacBride, Anda
(1)
Mirzoeff, Nicholas (1962- )
(1)
Muir, Gregor
(1)
Mytkowska, Joanna
(1)
Pindor, Błażej (1973- )
(1)
Radkiewicz, Małgorzata
(1)
Sak, Iwona
(1)
Smaga, Jan (1974- )
(1)
Stanisławski, Ryszard (1921-2000)
(1)
Strumiłło, Jan
(1)
Szapocznikow, Alina (1926-1973)
(1)
Szczęsny, Jakub (1973- )
(1)
Wirkus, Maja
(1)
Zaremba, Łukasz
(1)
Zaremba, Łukasz (1983- )
(1)
Ścibiorski, Krzysztof
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(14)
Okres powstania dzieła
2001-
(11)
Kraj wydania
Polska
(19)
Język
polski
(18)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(4)
Literatura amerykańska
(1)
Temat
Architektura polska
(4)
Modernizm
(4)
Budownictwo
(3)
Rzeźbiarze polscy
(3)
Sztuka
(3)
Architekci polscy
(2)
Artyści polscy
(2)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Fotografie
(2)
Hansen, Oskar (1922-2005)
(2)
Hansen, Zofia (1924-2013)
(2)
Style i kierunki artystyczne
(2)
Szapocznikow, Alina (1926-1973)
(2)
Althamer, Paweł (1967- )
(1)
Architekci szwajcarscy
(1)
Architektura
(1)
Artyści
(1)
Biuro Odbudowy Stolicy
(1)
Budownictwo miejskie
(1)
Budownictwo mieszkaniowe
(1)
Dekret Bieruta (1945)
(1)
Doktryny konserwatorskie
(1)
Dom Meblowy "Emilia" (Warszawa)
(1)
Dom towarowy
(1)
Feminizm
(1)
Film amerykański
(1)
Film autorski
(1)
Film europejski
(1)
Film wietnamski
(1)
Grupy artystyczne
(1)
Historycy sztuki
(1)
Kerez, Christian (1962- )
(1)
Kobieta
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Kultura audiowizualna
(1)
Kultura masowa
(1)
Media społecznościowe
(1)
Muzealnictwo
(1)
Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Warszawa)
(1)
Odbudowa (urbanistyka)
(1)
Plac Defilad (Warszawa)
(1)
Projektowanie architektoniczne
(1)
Przestrzeń
(1)
Rekonstrukcja (konserwacja zabytków)
(1)
Reprywatyzacja
(1)
Reżyserzy amerykańscy
(1)
Reżyserzy wietnamscy
(1)
Rzeźba polska
(1)
Stanisławski, Ryszard (1921-2000)
(1)
Sztuka angielska
(1)
Sztuka konceptualna
(1)
Urbanistyka
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Young British Artists (grupa artyst.)
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Temat: czas
1901-2000
(10)
2001-
(8)
1989-2000
(5)
1945-1989
(3)
1801-1900
(2)
1939-1945
(2)
1701-1800
(1)
1901-
(1)
1918-1939
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(4)
Polska
(1)
Szumin (woj. mazowieckie)
(1)
Warszawa
(1)
Świat
(1)
Gatunek
Opracowanie
(5)
Biografia
(4)
Album
(3)
Esej
(2)
Fotografia polska
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Listy polskie
(1)
Monografia
(1)
Publicystyka
(1)
Reportaż
(1)
Sztuka polska
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(9)
Architektura i budownictwo
(6)
Kultura i sztuka
(6)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Media i komunikacja społeczna
(1)
19 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Kto odzyska Plac Defilad? : Warszawa w Budowie 9 / pod redakcją Tomasza Fudali. - Warszawa : Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2017. - 199, [5] stron : ilustracje, fotografie ; 23 cm.
"Trudno sobie wyobrazić trudniejszy poligon niż plac Defilad, gdzie za parę lat wyrośnie budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Jego lokalizacja okazała się ważną częścią naszej misji. Dziś, po wielu latach, jesteśmy bogatsi o różne doświadczenia, wyposażeni w o wiele lepsze narzędzia rozumienia miasta i jego mieszkańców. Chcemy, aby wybrzmiało jak najwięcej głosów, aby zostały one włączone w projektowanie tej przestrzeni, abyśmy wszyscy mieli poczucie, że nie straciliśmy ogromnej szansy, jaką jest zaprojektowanie funkcjonalnego, przyjaznego i związanego z resztą miasta centrum. - Joanna Mytkowska, dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 71 (1 egz.)
Czytelnia Naukowa zamknięta z powodu remontu.
Książka
W koszyku
Zbiór materiałów z wystawy przygotowanej w ramach festiwalu Warszawa w budowie 7 w 2015 r.
"Spór o odbudowę Warszawy" to opowieść o odważnych planach naprawy miasta, o kontrowersjach wokół Biura Odbudowy Stolicy, ale także o „kuratorach z Karaibów” i o patologiach reprywatyzacji – jednym słowem o najnowszych dziejach Warszawy. O historii, w której „nic się nie kończy i nic nie jest na zawsze”, piszą badacze, muzealnicy i varsavianiści, mówią aktywiści i działacze społeczni. Odkrywamy ją w mało znanych dokumentach archiwalnych. Książka zbiera i pogłębia materiały z wystawy Spór o odbudowę, jednej z najgłośniejszych warszawskich wystaw ostatnich lat, przygotowanej w ramach festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE 7 w 2015 r.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Barwna 8 - Muzeum (W127)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 71(438) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ferwor : życie Aliny Szapocznikow / Marek Beylin. - Kraków : Karakter ; Warszawa : Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2015. - 287, [8] s. : fot. ; 20 cm.
(Mówi Muzeum)
Pierwsza biograficzna opowieść o Alinie Szapocznikow, jednej z najwybitniejszych artystek XX wieku. Przedwojenny Kalisz i Pabianice, łódzkie getto, obozy, niemal nietknięta wojną Praga, Warszawa realnego socjalizmu i odwilży, rewolucyjny Paryż, Nowy Jork lat siedemdziesiątych - to najważniejsze, choć nie jedyne odsłony tej pasjonującej opowieści. Jej bohaterka była osobą tyleż fascynującą co tajemniczą; o wielu sprawach ze swego życia nie chciała mówić. Marek Beylin rekonstruuje losy Aliny Szapocznikow, pokazuje jej artystyczną drogę, a przede wszystkim przywołuje tę niezwykłą, elektryzującą postać. I staje ona przed nami - zuchwała, niespokojna, pragnąca czerpać z życia garściami. Marek Beylin pokazuje twórczość Szapocznikow na artystycznym, obyczajowym i politycznym tle Polski i Europy, a przy tym opowiada o jej zmaganiu się z materią, poszukiwaniu nowych form, o genialnych rzeźbach i o tym, jak dziś odpowiadają na nie młodzi artyści. Przez karty książki przewijają się postaci krytyków i artystów, z którymi Szapocznikow była związana, poznajemy jej przyjaciół, m.in. Wojciecha Fangora, Marcela Duchampa, Rolanda Topora, Niki de Saint-Phalle, i jej dwie wielkie miłości: Ryszarda Stanisławskiego i Romana Cieślewicza. Bo to książka o życiu i sztuce pełnych erotyzmu, a także o rolach, w jakie wpisuje się kobiety-artystki i o tym, jak wielka sztuka i wyjątkowa osobowość się w nich nie mieszczą i jak je demaskują.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 7 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
6-go Sierpnia 23 (W34)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73 Szapocznikow A. (1 egz.)
W dniach 08.04-08.05.2024 Wypożyczalnia Nr 34 będzie nieczynna z powodu inwentaryzacji księgozbioru.
ZWM 5 (W45)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73 (1 egz.)
Nugat 4 (W112)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73 Szapocznikow A. (1 egz.)
Braci Wagów 1 (W127)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 73 (1 egz.)
Wasilkowskiego 7 (W128)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73 (1 egz.)
K.E.N. 21 (W139)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73 Szapocznikow A. (1 egz.)
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 73.071 (1 egz.)
Czytelnia Naukowa zamknięta z powodu remontu.
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
Na okładce: Losy instytucji kultury przez całkowity przypadek splotły się z dziejami pawilonu, tworząc pełną niespodzianek i dramatycznych zwrotów akcji opowieść o współczesnej Warszawie.
Portret legendarnego warszawskiego budynku. Pawilon Emilia znają doskonale i wielbiciele PRL-owskich komedii, i miłośnicy sztuki współczesnej, i rosnąca rzesza entuzjastów architektury modernistycznej. Oddany do użytku w 1970 roku, przez lata był najbardziej znanym stołecznym domem meblowym. Od 2012 do 2016 roku służył jako tymczasowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. We wszystkich tych rolach sprawdził się znakomicie. Choć wydaje się niewielki, jego wnętrze zaskakuje przestronnością - i urodą surowych betonowych form. Emilia należy do najciekawszych przykładów powojennego modernizmu i jest jednym z ostatnich zachowanych warszawskich pawilonów handlowych z tego okresu. Piszemy o jego historii i architektonicznej formie, przedstawiamy też burzliwe dzieje „muzeum w sklepie meblowym”. A historycy sztuki i konserwatorzy szukają odpowiedzi na pytanie, dlaczego najwybitniejsze przykłady polskiego modernizmu są dziś niszczone pod nową zabudowę i jak skutecznie chronić tę architekturę. Tekstom towarzyszy szeroki wybór zdjęć archiwalnych oraz dokumentacja fotograficzna budynku przygotowana przez znakomitą fotografkę architektury, Maję Wirkus.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Barwna 8 - Muzeum (W127)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M. 72 (1 egz.)
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 725 (1 egz.)
Czytelnia Naukowa zamknięta z powodu remontu.
Kłobucka 14 (BD37)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jak zobaczyć świat / Nicholas Mirzoeff ; przekład Łukasz Zaremba. - Kraków : Karakter ; Warszawa : Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2016. - 315, [4] strony : ilustracje ; 21 cm.
(Mówi Muzeum)
„Czy nam się to podoba czy nie, powstające właśnie społeczeństwo globalne jest społeczeństwem wizualnym” - pisze Nicholas Mirzoeff, badacz kultury wizualnej z New York University i zaangażowany krytyk społeczny. Jak zobaczyć świat to jego autorski, przystępny i niezwykle sugestywny przewodnik po współczesnej kulturze wizualnej, ułatwiający świadome poruszanie się w świecie, który w stopniu dotychczas niespotykanym jest współtworzony przez obrazy. Opisywane przez Mirzoeffa cyfrowe, miejskie, globalne społeczeństwo przekształca dotychczasowe formuły i gatunki obrazów, takie jak choćby autoportret, w nowy, własny język (tworząc na przykład najbardziej demokratyczne wcielenie autoportretu - selfie). Technologie wizualne służą jednak nie tylko działaniom oddolnym, progresywnym czy wywrotowym, ale również - a może przede wszystkim - władzy, która od XIX wieku konsekwentnie przekształca wizualność w przestrzeń prowadzenia polityki i działań wojennych. Szczytowym przejawem tego dążenia rządów światowych mocarstw jest wojskowy dron: latająca kamera wyposażona w rakietę, umożliwiająca zdalne zabijanie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kłobucka 14 (BD37)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum / Karakter)
Tyt. oryg.: Lucky kunst : the rise and fall of Young British Art, 2009.
Kiedy na początku lat osiemdziesiątych Gregor Muir przyjeżdża do Londynu, by zostać artystą, wie jedno: sztuka nie ma przyszłości. Miasto, podobnie jak cały kraj, jest pogrążone w stagnacji, zewsząd zionie nudą, której nie są w stanie uśmierzyć nawet uliczne zamieszki. Zamykane są fabryki, szpitale, a relikty przemysłu wyprzedawane na złom. Świat sztuki jest snobistyczny i prowincjonalny, w mieście działa zaledwie kilka galerii skłonnych wystawiać młodych. W tej apokaliptycznej atmosferze na scenę wkracza grupa krnąbrnych studentów Goldsmiths College, którzy za nic mając konserwatywne gusta, w ciągu kilku lat dokonają istnej rewolucji. Damien Hirst, Sarah Lucas, Tracy Emin i ich koledzy oraz dotrzymujący im kroku marszandzi i galerzyści na trwałe odmienią obraz brytyjskiej sztuki i sprawią, że w latach dziewięćdziesiątych rozpocznie się jej nowa era.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Braci Wagów 1 (W127)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.03 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Patriota wszechświata : o Pawle Althamerze / Karol Sienkiewicz. - Kraków : Karakter ; Warszawa : Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2017. - 478, [9] stron : ilustracje, fotografie ; 21 cm.
(Mówi Muzeum)
Reportaż o życiu i twórczości jednego z najciekawszych i najbardziej znanych polskich artystów współczesnych. Paweł Althamer, wybitny rzeźbiarz, zasłynął wieloma akcjami, choćby Złotymi Ludźmi, którzy polecieli do Brukseli, napisem 2000 ułożonym ze świateł mieszkań bloku na Bródnie czy podróżami Koziołka Matołka. To jednak zaledwie wycinek jego pracy, która od trzydziestu lat toczy się na pograniczu performansu i działania społecznikowskiego – w swoje przedsięwzięcia angażuje znajomych, rodzinę i tak zwanych zwykłych ludzi, w których zasiewa entuzjazm i gen sprawczości. Karol Sienkiewicz, krytyk sztuki, podąża śladami Althamera, uczestniczy w wielu jego akcjach, próbując zrekonstruować metodę pracy i zarysować artystyczny i filozoficzny horyzont jego działań. Z książki wyłania się fascynująca postać człowieka, dla którego sztuka nie ma granic, a życie jest tajemnicą współistnienia z innymi – i z Kosmosem. Znakomicie napisany reportaż biograficzno-krytyczny Sienkiewicza pojawia się w ciekawym momencie – otaczająca nas rzeczywistość przydaje pracy Althamera nowych kontekstów i znaczeń. Autor nie stawia mocnych tez, raczej zaprasza do myślenia i formułowania pytań wykraczających poza opisane działania artysty. Wciągająca lektura nie tylko dla wielbicieli sztuki współczesnej, także dla tych, którzy twierdzą, że jej nie rozumieją.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
6-go Sierpnia 23 (W34)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73 (1 egz.)
W dniach 08.04-08.05.2024 Wypożyczalnia Nr 34 będzie nieczynna z powodu inwentaryzacji księgozbioru.
Nugat 4 (W112)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73 (1 egz.)
K.E.N. 21 (W139)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 Althamer P. (1 egz.)
Kłobucka 14 (BD37)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73 Althamer P. (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
Wydanie dwujęzyczne. Portret domu Zofii i Oskara Hansenów w Szuminie, najpełniejszej architektonicznej realizacji idei Formy Otwartej. Do niedawna znany tylko wtajemniczonym, w tej książce zostaje pokazany z różnych perspektyw. Ponad sto doskonałych zdjęć Jana Smagi oraz teksty Aleksandry Kędziorek i Filipa Springera (który Hansenów przybliżył już w wydanym w 2013 roku Zaczynie) uzmysławiają, w jaki sposób można o przestrzeni myśleć, przeżywać ją, tworzyć - a raczej współtworzyć. Architektura jest tu bowiem "chłonnym tłem" wydarzeń codziennego życia. Dom w Szuminie, budowany od 1968 roku, to jeden z niewielu projektów Hansenów zrealizowanych zgodnie z ich życzeniem. Jego szczególną atmosferę współtworzą ślady działalności i pasji Hansenów - umieszczone wokół domu instrumenty dydaktyczne do nauki podstaw kompozycji; stalowa struktura z biennale w Wenecji z 1977 roku, po której pnie się winorośl i drewniany gołębnik, który, jak uważała Zofia Hansen, był najdoskonalszym dziełem jej męża.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
6-go Sierpnia 23 (W34)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72 (1 egz.)
W dniach 08.04-08.05.2024 Wypożyczalnia Nr 34 będzie nieczynna z powodu inwentaryzacji księgozbioru.
Książka
W koszyku
Zaczyn : o Zofii i Oskarze Hansenach / Filip Springer ; [red. Katarzyna Szotkowska-Beylin]. - Kraków : Karakter ; Warszawa : Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2013. - 258, [6] s., [9] k. tabl., [16] s. tabl. kolor : il. ; 21 cm.
(Mówi Muzeum / Karakter)
Książka Filipa Springera to opowieść o niebanalnych osobowościach, niezwykłych ludzkich losach, odważnej architekturze, ale także - a może przede wszystkim - o naszej mentalności. I o tym, jak bardzo brakuje nam dziś wizji naprawy świata, która - jak u Hansenów - opierałaby się na wierze w człowieka i poczuciu powinności wobec innych. Rzecz wciągająca, dająca do myślenia i po prostu mądra.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 8 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
6-go Sierpnia 23 (W34)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 929 Hansen Z. i O. (1 egz.)
W dniach 08.04-08.05.2024 Wypożyczalnia Nr 34 będzie nieczynna z powodu inwentaryzacji księgozbioru.
ZWM 5 (W45)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72 (1 egz.)
Koński Jar 10 (W109)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 929 Hansen Z.O. (1 egz.)
Nugat 4 (W112)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72 (1 egz.)
Braci Wagów 1 (W127)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 929 Hansen Z. i O. (1 egz.)
Wasilkowskiego 7 (W128)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72 (1 egz.)
K.E.N. 21 (W139)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72 (1 egz.)
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 72.071 (1 egz.)
Czytelnia Naukowa zamknięta z powodu remontu.
Książka
W koszyku
Zaczyn : o Zofii i Oskarze Hansenach / Filip Springer. - Kraków : Karakter ; Warszawa : Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2018. - 274 strony : ilustracje ; 21 cm.
(Mówi Muzeum)
Wraca długo wyczekiwany tytuł - błyskotliwy reportaż biograficzny poświęcony parze polskich architektów-wizjonerów, którym przyszło tworzyć w epoce PRL-u. Losy Oskara Hansena i jego rodziny mogłyby posłużyć za scenariusz niejednego filmu. Syn Norwega i Rosjanki wojnę spędza w Wilnie, gdzie przyłącza się do polskiej partyzantki. Po wojnie studiuje architekturę i wyjeżdża na stypendium do Paryża. Tam trafia do pracowni Jeannereta i odwiedza wielkich malarzy, m.in. Picassa, któremu udziela kilku cennych rad. Pomimo propozycji pozostania na Zachodzie, wraca do kraju, gdzie wraz z żoną, Zofią, pracuje jako architekt i tworzy koncepcję Formy Otwartej. Projekty Hansenów są śmiałe, niestandardowe i dostosowane do potrzeb zwykłych ludzi - kto nie chciałby mieć mieszkania skrojonego na własną miarę? Niestety, w szarej rzeczywistości PRL-u pomysły te ulegają pewnym modyfikacjom, na co architekci nie mają już wpływu. Rezultat to m.in. owiane złą sławą warszawskie osiedle Przyczółek Grochowski, miejsce, którego się nie wybiera, lecz na które jest się skazanym… Tam właśnie decyduje się zamieszkać autor książki, Filip Springer. Chce on na własnej skórze poczuć, jak żyje się w miejscu urzeczywistnienia teorii Hansenów i zrozumieć, dlaczego ich nowatorskie pomysły nie najlepiej sprawdziły się w rzeczywistości. Książka Filipa Springera to opowieść o niebanalnych osobowościach, niezwykłych ludzkich losach, odważnej architekturze, ale także - a może przede wszystkim - o naszej mentalności. I o tym, jak bardzo brakuje nam dziś wizji naprawy świata, która - jak u Hansenów - opierałaby się na wierze w człowieka i poczuciu powinności wobec innych. Rzecz wciągająca, dająca do myślenia i po prostu mądra.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kłobucka 14 (BD37)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 929 Hansen (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum / Karakter)
Niepublikowana dotąd korespondencja między jedną z największych dwudziestowiecznych artystek a znakomitym krytykiem, wieloletnim dyrektorem Muzeum Sztuki w Łodzi. Listy, pisane od schyłku lat czterdziestych do końca życia rzeźbiarki, przedstawiają ich narzeczeństwo, małżeństwo, a po rozwodzie - nadal bliską, przyjacielską więź. Napisane z prawdziwym literackim talentem są świadectwem drogi artystycznej Szapocznikow i rzadkim u niej autokomentarzem. Są też pełnym pasji dokumentem porywającej miłości, której tło stanowiła powojenna Europa: od lewicującej Francji po komunistyczną Polskę. Listy opatrzono objaśnieniami Agaty Jakubowskiej, autorki jedynej monografii twórczości Szapocznikow. Tłumaczą one polityczny i artystyczny kontekst, w jakim powstawała ta korespondencja, oraz przybliżają biografie jej autorów.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
6-go Sierpnia 23 (W34)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-6 pol. (1 egz.)
W dniach 08.04-08.05.2024 Wypożyczalnia Nr 34 będzie nieczynna z powodu inwentaryzacji księgozbioru.
ZWM 5 (W45)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-6 pol. (1 egz.)
Braci Wagów 1 (W127)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-6 pol. (1 egz.)
Wasilkowskiego 7 (W128)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-6 pol. (1 egz.)
Kłobucka 14 (W135)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-6 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Gdzie leży Plac Defilad? Skąd się wziął Pałac Kul­tury? To pytania nie tylko o dominujący cen­trum War­szawy gmach, ale też o jego urbanistyczne otoczenie, o los, funkcję i sym boliczne znaczenie dużej części stołecznego śródmieścia. Jed­nego od drugiego, Pałacu od miasta, mimo okalającej go do dziś pustki, oddzielić się nie da. Książka jest wynikiem wielolet­nich badań prowadzonych przez profesora Wal­demara Baraniew­skiego, które zainicjował jesz­cze w latach 80. XX wieku. Przybliża charakterystyczne cechy architek­tury i frag­menty historii jed­nego z naj­bar­dziej niezwykłych obiektów, jakie powstały kiedykol­wiek na pol­skich ziemiach. Zarazem opowiada o losach ścisłego cen­trum War­szawy - od wojen­nych zniszczeń, aż po współczesne debaty na temat przyszłej zabudowy otoczenia Pałacu Kultury. Część albumowa książki, autor­stwa Błażeja Pin­dora, jest pierwszą tak wnikliwą pod względem artystycz­nym próbą fotograficz­nej inter­pretacji prze­strzeni wokół i wewnątrz Pałacu. To błyskotliwa analiza relacji w jaką wplątuje widza ta architek­tura - dominująca, prze­skalowana, skupiona sama na sobie i dekoracyjna ponad miarę, a jednocześnie w specyficzny sposób surowa i uwodząca.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 725.1 (1 egz.)
Czytelnia Naukowa zamknięta z powodu remontu.
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
"Ukryty modernizm" jest przede wszystkim wizualną opowieścią o architekturze Warszawy widzianej z odległej perspektywy – z oddalenia fizycznego, kulturowego, ekonomicznego i społecznego. Jej pierwowzorem był przewodnik przygotowany dla studentów architektury na zuryskiej ETH, którzy zwiedzali Warszawę ze swoim profesorem, Christianem Kerezem. Jest to jednak również opowieść o Christianie Kerezie, bo to oprowadzanie po mieście bardzo wiele mówi o oprowadzającym. Architekci wyrażają się najpełniej przez kształtowanie przestrzeni, wszystko jednak wskazuje na to, że Kerezowi nie będzie dane wypowiedzieć się w Warszawie w tym języku. Dlatego Ukryty modernizm jest też próbą wypełnienia tej niespodziewanej pustki. Pokazując to, co Christian Kerez uznał za najciekawsze w stołecznej architekturze, przybliżamy człowieka, który wkroczył na warszawską scenę, ale nie mógł do końca przedstawić swojej kwestii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Barwna 8 - Muzeum (W127)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 72(438) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Witaj w świecie bez architektów/ Jakub Szczęsny. - Wydanie I. - Warszawa : Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2021. - 127 stron : ilustracje ; 27 cm.
Dlaczego ściany w arabskich domach są grubsze niż w europejskich? Czy zamiast budować dom z cegieł, można wydrążyć go w ziemi? Czy da się zorganizować wieś w wieżowcu? Jakub Szczęsny w swojej książce zabiera nas w ekscytującą podróż po ludzkich siedliskach na całym świecie: od mazowieckich wsi i miasteczek, przez Kazbę w Algierze i pływające wioski w Iraku, aż po podziemne domy w Chinach, brazylijskie fawele i obozy dla uchodźców. W architekturze liczy się kontekst: warunki klimatyczne, społeczne, historyczne, ekonomiczne i polityczne, które wpływają na to, jak mieszkają ludzie w różnych częściach globu. Czego możemy się zatem nauczyć z dzieł lokalnych, anonimowych budowniczych? Jak architektura może reagować na współczesne wyzwania takie jak migracje czy katastrofa klimatyczna? Co o nas samych mówią budynki, wśród których żyjemy? Odpowiedzi znajdziecie w książce.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Koński Jar 10 (W109)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72 (1 egz.)
Braci Wagów 1 (W127)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72 (1 egz.)
Wasilkowskiego 7 (W128)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72 (1 egz.)
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa do wypożyczania)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72 (1 egz.)
Czytelnia Naukowa zamknięta z powodu remontu.
Kłobucka 14 (BD37)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zatańczą ci, co drżeli : polska sztuka krytyczna / Karol Sienkiewicz. - Kraków : Karakter ; Warszawa : Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2014. - 489, [3] strony : ilustracje (w tym kolorowe) ; 21 cm.
(Mówi Muzeum)
Opowieść o grupie najbardziej znanych dziś polskich artystów, którzy wchodzili w świat sztuki na początku lat 90. Zbigniew Libera, Katarzyna Kozyra, Paweł Althamer, Artur Żmijewski, Piotr Uklański to czołowe nazwiska sztuki współczesnej, a zarazem bohaterowie głośnych skandali, którzy świadomie uciekali się do estetyki szoku i sięgali po tematy objęte społecznym tabu. Karol Sienkiewicz w porywający sposób opowiada o ich artystycznej działalności, pokazując nie tylko postawy i twórczość, ale też realia społeczne i obyczajowe zmieniającej się w oka mgnieniu Polski. Książka jest swoistą kroniką ostatnich dwudziestu lat widzianych przez pryzmat działań nonkonformistycznych artystów. Autora bardziej od zbioru obiektów, dzieł sztuki interesują wydarzenia, których sztuka była bohaterem lub sprawcą i sposób, w jaki artyści określali się wobec rzeczywistości i kształtowali dyskusję. Dlatego równie ważne w tej historii są instytucje kultury, takie jak Zachęta czy CSW, ale też Kościół i politycy - wytaczający artystom procesy za obrazę uczuć religijnych i publicznej moralności. Co zresztą trwa do dziś.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 7.03(438) (1 egz.)
Czytelnia Naukowa zamknięta z powodu remontu.
Kłobucka 14 (BD37)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.03 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: The social photo : on photography and social media, 2019.
Nathan Jurgenson, młody badacz społeczeństwa, stawia pytanie o to, jak rozumieć fotografię w epoce mediów społecznościowych i zalewających nas zewsząd nowych obrazów: niekończących się selfie, postarzanych widoków, zdjęć jedzenia i znikających w sieci fotek. I odpowiada na nie w nieoczywisty sposób: zamiast potępiać strumień fotek jako nieprawdziwą i nieartystyczną fotografię, proponuje ich pogłębione rozumienie - jako filtru, przez który widzimy otaczającą nas rzeczywistość, i jako sposobu porozumiewania się z innymi. Obiektyw aparatu fotograficznego, który nosimy w kieszeni, zmienił spojrzenie na nas samych i świat, w którym żyjemy - fotka to nieustanna komunikacja, a świat istnieje tylko o tyle, o ile jest komunikowany.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Braci Wagów 1 (W127)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Kłobucka 14 (W135)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77 (1 egz.)
Fanfarowa 19 (BD11)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Założeniem książki jest prezentacja różnorodnych głosów twórczych kobiet w kinie, by ukazać podejmowaną przez nie refleksję, a tym samym podkreślić ich obecność i znaczenie w historii myśli filmowej. Kolejne rozdziały poświęcone są przemyśleniom Alice Guy-Blaché, Germaine Dulac, Mai Deren, Laury Mulvey, Trinh T. Minh-ha oraz Alexandry Juhasz, odnoszącym się do własnego dorobku filmowego, jak i do znacznie szerszej problematyki, związanej z określonymi nurtami artystycznymi i intelektualnymi oraz realiami społeczno-kulturowymi. W przywołanych tekstach przewijają się tematy nawiązujące do czterech głównych zagadnień. Pierwsze dotyczy formy filmowej oraz kina jako medium, instytucji, obszaru kultury popularnej, a drugie praktyki reżyserskiej kobiet – używanego przez nie warsztatu, stylu i indywidualnych zainteresowań. W trzecim chodzi o związki omawianej refleksji z feminizmem, postkolonializmem, teorią queer i innymi koncepcjami, które dostarczyły piszącym przydatnych pojęć czy definicji. Natomiast czwarte zagadnienie skupia się na relacji między twórczością kobiet a tradycją kultury wizualnej w jej wymiarze technologicznym i komunikacyjnym, a nie tylko estetycznym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa do wypożyczania)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 791 (1 egz.)
Czytelnia Naukowa zamknięta z powodu remontu.
Książka
W koszyku
Andrzej Turowski dokonuje w "Radykalnym oku" istotnej zmiany w swoich badaniach nad awangardą. Pierwszą wojnę światową traktuje jako wydarzenie kluczowe w historii XX-wiecznego modernizmu. Transgresję, rozumianą dotąd jako konstruktywistyczne przekroczenie, w nowej książce zastępuje dadaistyczna subwersja, strategia krytycznego spojrzenia. W sztuce awangardy autor kładzie nacisk na szeroko rozumianą problematykę kryzysu i destrukcji. Książkę spinają dwa rozdziały dotyczące podróży. One też określają historyczne i problemowe ramy rozważań o nowoczesności. Wyprawa Stanisława Ignacego Witkiewicza i Bronisława Malinowskiego, rozpoczęta w 1914 roku, w przededniu Wielkiej Wojny, prowadziła przez Francję na „dzikie” antypody. Druga, związana z emigracyjnymi losami Teresy Żarnowerówny, to wędrówka artystki, która między 1940 a 1945 rokiem próbowała przedostać się z Europy do Nowego Jorku. Pierwsza podróż, w poszukiwaniu Innego, miała wymiar fantazmatyczny, druga przybrała formę tragicznej tułaczki. Egzotyczna podróż, mająca zaspokoić pragnienie uniwersalnej jedności, traktowana jest tu jako mit założycielski modernizmu, podczas gdy wojenna tułaczka i doświadczenie śmierci kończyły nowoczesność.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa do wypożyczania)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.03 (1 egz.)
Czytelnia Naukowa zamknięta z powodu remontu.
Książka
W koszyku
W drugim tomie "Radykalnego oka" autor śledzi dokonujący się w sztuce okresu Wielkiej Wojny zwrot ku negatywności. Interesuje się pojęciami destrukcji formy i estetyką zniszczenia. U Stanisława Ignacego Witkiewicza, biorącego udział w wojnie, podkreśla problem nicości. W twórczości Władysława Strzemińskiego, byłego żołnierza, wskazuje na znaczenie protezy okaleczonego ciała. W unistycznej formie dostrzega konstrukcję niosącą własne unicestwienie. Idzie tropem artystów poszukujących języka destrukcji obracającego się wokół traumy, dotyka ideologicznego i psychicznego zawęźlenia, którego nie można było rozwiązać ani przekreślić. Rozpoczynał się czas rozpadu. Niezaleczona przeszłość okazała się źródłem przerażającej przyszłości – drugiej wojny światowej, faszyzmu i nacjonalizmu, odradzających się do dzisiaj. Jeżeli pierwsza wojna była początkiem nowoczesności, to była również jej końcem – w każdym razie końcem świata znanego z oświeceniowej utopii. Była przegraną umysłu i postępu wśród samoniszczących się maszyn i okaleczonych ciał ludzi. Ujawniała mroczne oblicze nowoczesnego świata powstającego na ruinach historii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa do wypożyczania)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.03 (1 egz.)
Czytelnia Naukowa zamknięta z powodu remontu.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej